torsdag 3. august 2017

Det første rommet


Her er det lettere å se størrelsen på kjøkkenhagen, siden Dotten sitter der. Ser nå at litt mer gress må fjernes. Skal få tak i noen finere stoler og bord etter hvert. Synes det kan være vanskelig å lage rom, men dette er jeg veldig fornøyd med. Koselig å sitte her med kaffekoppen og kanskje litt is, og beundre de frodige plantekassene.  Bordet er foreløpig noen steiner som er lagt opp på hverandre. 
Litt sjarmerende bord, synes jeg. :)


Veldig fint å blande nytte- og prydvekster. Før jeg dro på ferie hadde jeg veldig dårlig tid til å få plantet, og da bare satt jeg mange småplanter ned i disse kassene, Og der kan de stå inntil jeg har funnet et egnet sted.


Georginen Goliat (navnet funnet på av meg) er like høy i år. Se innlegg i fjor her.


Goliat har fine gule blomster som blir mer orangefarget før de visner.


Betongsteinene ble funnet i bakken etter noe gravearbeid her. Trekassene, hver bestående  av 2 x tre sider, satt oppi hverandre. De er tidligere brukt i en skråning. Hadde ikke lyst til å kaste dem. 


Den hvite lille trekassa falt fra hverandre. Odin fikk skrudd den sammen og den ble så fin med hvite stemorsblomter i.  Gresskarplanten som står til venstre er så gul i bladene. 
Må nok gjødsle litt mer her.


I den blå potta har noen blå stemorsfioler fått en sjanse til. Klippet ned mesteparten av dem, da de var blitt så stygge. Håndavstøpningen fant jeg på tomta da vi flyttet hit.  Det er nok av en som har bodd her tidligere. Litt nostalgi. 


Den ene "veggen" består av georginer og diverse blomter i potter og kasser.


Venter spent på at flere av georginene skal blomstre.


Mange stemorsblomster som hadde frødd seg fra fjor, fikk plass her og blomstrer så fint nå. Noen er blitt flyttet til annet voksested. Se hvit liten kasse over.


Tror dette er en kålplante siden kålsommerfuglen liker den så godt. Den hadde en enorm vekst i plantekassa og ble flyttet til en potta foran Goliat.


Ha en god dag! :)
post signature

3 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth. Goliat var fin, og så høy. Dahliaene er i starten her også. Fint med eget rom til kjøkkenhage. Gleder meg til min blir ferdig også. Fin kveld til deg. Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei Lisa!
    Først må jeg takke for kjempehyggelige kommentarer hos meg!:)
    Og så vil jeg si at at hagerommet ditt er nydelig!
    Hos meg er det litt pjuskete i kjøkkenhagen....må snart gi
    alle vekster en redningsvest - pga store og mange regnbøyer:))
    Ønsker deg en fin helg!
    Hilsen Janne

    SvarSlett
  3. Så mye fint, og du er flink å få blomstene fram. Mine stemorsblomster kastes nå de begynner å bli pjuskete, mens du klipper av de og får flere blomster. Jeg har noe å lære. :-)

    SvarSlett