tirsdag 28. april 2015

Frostvakta gjør jobben sin


Har kjøpt en frostvakt på 200 Watt, som skal passe på at minimumstemperaturen i drivhuset ikke går lavere enn 5 grader. Måtte skrape is på bilvinduet i dag, men i drivhuset gikk det fint. 


Drivhus skal vel egentlig vaskes ned om høsten, men jeg gjorde det først for et par uker siden. Brukte grønnsåpe og svamp, og skrubbet gulvet. Venter på noen benker jeg har bestilt fra Sverige. Har ganske mange planter i kjelleren som venter på å pottes om. Bruker tynn fiberduk som beskytter noen av plantene. Håper på flere varmegrader snart.
Jeg hadde tre prydtobakkplanter på en lite fat, som plutselig hadde fått store bitemerker i bladene. Bladene ble mer og mer oppspist. Jeg la et stykke fiberduk over og under (pakket den godt inn) og fulgte med. Dagen etter var det enda mindre bladverk, og da så jeg en diger mørk larve på fiberduken. Vet ikke hva slags larve det var. Kastet den inn i noen ripsbusker, så den kanskje overlevde og etter hvert ble til det den skulle bli. Skal søke på nettet og se om jeg finner den.


Ovenfor ser du klokkeranke og pyntekorg.


En georgineknoll har begynt å skyte. En kald kveld lukket jeg alle lukene godt igjen, men da ble det litt sopp på jorda. Får skrape av det øverste jordlaget. Det er tydeligvis viktig at det i hvert fall èn luke står litt åpen.  Kjøpte en stort kar (ikke det største) på biltema. De har veldig billige murerbøtter og kar der. Lagde hull i bunnen, og har dette oppi et større kar. Så enkelt når en har mange knoller. Lurt å drive dem tidlig frem, så en får lengre glede av blomstringen.


Fikk noen nydelige stemorsblomster av Anne T. Plasserte en i drivhuset og 4 i hagen. Kun den som står i drivhuset har blomstret. Koselige med noen blomster der. Til høyre vises litt av en gulgrønn prydtobakk. Er spent på hvordan den blir. Tok frø av en plante i fjor.

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar